František Halas (1901-1949)
Básník a esejista.
Narodil se v Brně a dětství prožil v blízkosti Kunštátu na Vysočině.
Příklad otce – politicky organizovaného dělníka – ovlivnil jeho levicové
přesvědčení. To nebránilo kontaktům s literáty jiné orientace, například
katolickými. V Brně se vyučil knihkupcem a zde také pod přátelskou
patronací básníka J.Mahena publikoval první verše. Spolupracoval
s B.Václavkem při organizaci brněnského Devětsilu a při vydávání
avantgardních časopisů („Pásmo“). V Praze později pracoval
jako nakladatelský redaktor. V roce 1936 se zúčastnil cesty do bojujícího
Španělska. V počáteční Halasově tvorbě jsou patrné vlivy poetismu, ale
básnický debut „Sépie“ (1927) s poetistickou hravostí polemizuje.
V reflexívní lyrice sbírek „Kohout plaší smrt“ (1930), „Tvář“
(1931), „Hořec“ (1933) převažuje tematika tragické lidské existence.
Sbírka „Dokořán“ (1936) následující po litanické básni „Staré
ženy“ (1935), je už zaujata aktuálními společenskými zápasy a její
lyrický hrdina nachází cestu ze své osamocenosti v zástupech lidí, tam,
kde trvá vzájemné porozumění. Básně sbírky „Torzo naděje“ (1938) pak
v tragických chvílích zrady a národního ohrožení pateticky vyzívají ke kolektivní
víře v jistoty domova, vlasti, rodné země. V roce 1939 vznikla
lyrická próza „Já se tam vrátím“ (1947), věnovaná kraji Halasova dětství na
Vysočině. V básnické sbírce „Naše paní Božena Němcová“ (1940) se
spisovatelčin tragický lidský osud i dílo staly mravním mementem pro
přítomnost. Zde i v následující sbírce „Ladění“ (1942),
s dětskými básněmi „Do usínání“, se také básníkův jazyk
a styl nejvíc oprostily od někdejší významové abstraktnosti, projasnily se a
pročistily i prostřednictvím prvků lidové slovesnosti. Sbírka „V řadě“
(1948) je výběrem básní-výzev, apelů a díkůvzdání, jež vznikaly za okupace a
těsně po válce. Další básně, hlavně ty, v nichž znovu začaly klíčit
pochyby a skepse vůči falešnému optimismu a utopistickým vizím, byly vydány,
včetně básně „A co básník“ z roku 1947, až dlouho po smrti ve sbírce „A
co?“ (1957).
Básně Františka Halase
jitří čtenářovu mysl otázkami o smyslu individuální lidské existence, jejíž
součástí je i smrt. Namísto poetistické poezie – radostné hry, mu nasazují do
hlavy brouka starosti a inspirují jej k hledání podstaty a (jenom zdánlivě
zcela absurdního) smyslu lidských věcí, k řešení problémů, a nichž je
předem zřejmé, že je sotva kdy lze v úplnosti dořešit. Tolikrát v Halasově
tvorbě zopakované téma smrti, jež předznamenala autorova tragická životní
zkušenost, je však koneckonců vždycky pojato jako protipól života. Ostatně
životem smrti vzdorujeme, pokud v něm ovšem platí měřítka poctivosti a
opravdovosti. Halas básní o úzkosti ze smrti, protože smrt je „životodárná“, je
mu „tmelem věčného odbojnictví, nespokojeného nikdy s deformací čehokoli“.
„Smrt není programem, jen žabí horizonty konči u hřbitova. Poezie o ní není
popřením života, ale ostnem, který zvyšuje lásku k němu,“ napsal ve svých
úvahách o tvorbě. F.X.Šalda spojoval významové kontrasty a paradoxy Halasovy
poezie, její časté antiteze, popřípadě oxymóra, s básníkovou blízkostí k poetice
expresionismu, k tomuto „poslednímu slovu baroka“. Tyto a další prostředky
a postupy – někdy až monotónní opakování slov a celých veršů, dramatické
střetnutí drsně konkrétních smyslových obrazů s pojmovými abstrakcemi,
dále příznačné metafory vznikající krátkým spojením významů jmen („dychtivost
mlčení“, „noc meč v lůžko položený“), záměrná neharmoničnost a
nelibozvučnost, to vše vytváří neopakovatelně původní, silně expresívní
halasovský styl. O významové naléhavosti tohoto stylu rozhoduje nejen to, co je
napsáno, ale také to, co je jen naznačeno mezi řádky a strofami – tichem,
mlčením.
„Kohout
plaší smrt“ – Vyznání smutku,
bolesti, lítosti, ale i zhnusení v básni „Ze dna“ a dalších
textech sbírky Kohout plaší smrt souvisí se znovu se připomínajícími válečnými
zážitky, ale také se zklamáním z neuskutečnitelnosti velkých generačních
projektů, místo nichž se ve vyostřené podobě vynořil tragický paradox lidské
existence tváří v tvář smrti. Série oxymór – slov nebo slovních spojení
protichůdného významu (v první strofě básně) – skrývá v sobě podstatnou
část konfliktního lyrického dění, jež určuje celkový smysl. Ozývá–li se na
první verš „S horoucí falší miluji tento svět“, jako odezva významově
protikladný verš „s hněvivou láskou miluji tento svět“, pak se významový akcent
přesouvá přece jen na pozitivní pól – „miluji“, jenž koresponduje i s titulem
sbírky. Také metaforický obraz světa, „dna hladomorny plné havěti“, rozvinutý
do perifráze a umocněný jakoby neumělým pokračováním „z jejíhož dna…“, má v následující
strofě, v metaforách ze jmen, hlavně podstatných – „v průvanu tmy“ – svůj obrazný
protiklad. Lítost je k ničemu, a přece „nad posledním Kuřátkem v Plejádách
/ je ti do pláče“. Také otázka „Proč kohoutíš se srdce mé“ neznamená jen
rezignující povzdech nad absurditou smrti, ale má platnost naléhavé řečnické
otázky, částečně zodpovězené už v první strofě.
„Tvář“ – K veršům aforisticky hutného výrazu a
významové zkratky, někdy i romantické nebo dokonce barokní hry s kontrastujícími
obrazy ve sbírce Tvář, vytváří protějšek báseň Doznání, a to hlavně svým
tíhnutím k písňové formě. Jenže jejím nejnápadnějším znakem není ani tak
rytmicko-melodická pravidelnost, obvyklá v písni, ale spíš až monotónní
opakování jednoho zvukového a do značné míry i významového modelu verše. Obměňující
se jmenné tvary adjektiv na počátku všech lichých veršů zdůrazňují vlastně
neustále tutéž významovou podobu intimní zpovědi lyrického subjektu – hlavně o
lásce, jež člověka vždy přesahuje: „Dojat vším co je láska/ smuten…/ Překvapen…
/ churav… / Poražen… / opuštěn…“. Tato výpověď nemá charakter vyznání, ale ve
smyslu titulu básně je doznáním. Neobrací se vně, ale dovnitř, k tomu, kdo
miluje a láskou, již dává druhému, může dospět k poznání sebe sama, ke
svému pravému já. V podtextu překvapivé pointy láska znamená výzvu k sobě
samému. Mezi básněmi sbírky Tvář se objevují i ty, v nichž hlodá červ
pochyb a pocit marnosti krásných slov v životě člověka: „Spotřebována
téměř je už víra naše / a šalba krásy stranou světa zve / Sladkým vysílením
mrou všechna slova“ (Je čas). Nicméně lyrický hrdina se nevzdává svého údělu,
neboť „tíseň v píseň změniti mi dáno“ (Komu dík). Nese jej i pozdější
báseň Staré ženy, v níž dogmatická kritika nenašla požadovanou perspektivu
a optimismus, báseň litanickými verši vypovídající o tragice osamoceného
odcházení ze života naplněného prací pro druhé.
„Dokořán“ – Převážně reflexívní lyrické básně sbírky Dokořán
reagují na stupňující se ohrožení světa fašistickým nebezpečím. Jejich lyrický
hrdina se tu zaměstnává problémy bezprostředně současnými, aktuálními,
konkrétními. Proklamuje svou účast ve společenských zápasech doby: „Vyhnaný z krajů
snění / v zástupech hledám kryt / a píseň svoji v klení / chci
proměnit.“ V básni, inspirované pobytem mezi interbrigadisty ve Španělsku,
se idealistický blouznivec Cervantesova románu stává bojovníkem na barikádách (Don
Quijoite bojující). Také návrat k osobnostem národní kultury, zejména k Máchovi
a Němcové, má pomoci nalézt odvahu k boji: „Beze psí úzkosti v rachání
karabin / pohrobci tví tvou dávnou touhou vzplanou“ (K.H.M.). Nicméně báseň přírodní
lyriky Podzim oslovuje čtenáře jako naléhavá výzva prostředky daleko
nenápadnějšími, tlumenějšími. Zrcadlové opakování úvodní a závěrečné strofy s významově
dominantním přirovnáním „jak peníz tiše položený slepci“, ale také s důvěrným
oslovením „můj podzime“ (v rámci verše velmi pravidelného obrysu), vytváří kompoziční
rámec, básně, básně, jež se podobá volné větě hudební sonáty. K těžišti jejího
smyslu poukazují motivy soucitu, pokory a lásky k chudým, hlavně pak
oslovení a výzvy „krásné větrnosti čisté“ a „tesklivině“ podzimu: „jen na mne
dolehni / a vyplať kovy listí svého /…/ a zbav mne všeho bázlivého“. Jejich
adresátem je však zároveň sám ten, který je vyslovuje proto, aby našel odvahu
na cestu ze samoty a ke vstřícnému gestu porozumění: „bych jiné v sebe vdých“.
„Torzo
naděje“ – Sbírku Torzo naděje uvádí
báseň Praze, jež vznikla v napjatých chvílích jarní mobilizace
československých vojsk v roce 1938. V jejích naléhavých osloveních,
úzkostném volání a vzrušeně opakovaných výzvách k odvaze najdeme sotva co
společného s někdejšími Halasovými pochybami o schopnostech poezie
zasahovat do běhu společenských věcí. Už od prvních veršů postřehneme návaznost
básníkovy reflexívní lyriky času: času zanikání a proměny přítomnosti v minulost,
ale také času uchovávání toho, co člověk vytvořil, času ztrát, ale i získávání:
„Malověrní Čas kostižerný / jí jenom krásu dal“, tedy i času naděje v budoucnost,
nepřetržité návaznosti lidského údělu: „Tak bude vždy / Malověrní / Tak bude
vždy.“ Bezprostřední hrozba přerušení a konce času Násilím, Válkou, Hladem a
Smrtí, vyjádřená motivy z biblické Apokalypsy (Zjevení sv. Jana) – „a
strašní jezdci Zjevení / mávají praporem“ – zatlačila do pozadí dřívější obavy
a trápení z absurdity lidské existence. Dala také podnět k patetickému
rozhodnutí pro čin ve prospěch života, a to v pravou chvíli: „až přijde
čas až přijde čas“. Dramatické napětí vzrušené výpovědi lyrického subjektu ještě
stupňuje expresivita jazykových prostředků, vyplývající často z jejich zvukové
kvality – nejnápadněji ze znepokojujícího hrčivého r, jehož protikladem je
měkké a nabádavě znějící l: „Za vraty našich řek / zní tvrdá kopyta / za vraty
našich řek / kopyty rozryta / je zem /… / Myslete na chorál / Malověrní /
Myslete na chorál.“ Ke zvukovým prostředkům aktualizace motivu času přibývá v jiných
básních sbírky zvukomalebné rytmizování textu: „Kolikrát verši můj / kolikrát
klopýtals /… / Teď krokem zbrojným / verši můj / pochoduj“ (Zpěv úzkosti).
„A co
básník“ – Otázka v titulu
básně A co básník má být, jak je zřejmé z dalšího textu, vždycky
zodpovězena tvorbou. Manifestační, překotná, jakoby až k ochraptění vzrušená
a nahlas vyslovovaná vyznání lyrického subjektu se jen vnějškově podobají
proklamacím romantického titána, na jehož moc, znásobenou vírou davu,
kolektivu, množství, spoléhali kdysi také proletářští básníci. Lyrické „já“
Halasovy básně se neobrací na čtenáře ve jménu zevšeobecnělých, nadosobních představ
a vznešených ideálů národních nebo sociálních. Právě naopak – v době, kdy
ještě přetrvávala kolektivní euforie a víra v jejich naplnění, vede už spor
s jejich zvetšelou, naruby se převracející podobou. Vypovídá o obavách a
pochybnostech spíš než o jistotách. Ostatně jedinou jistotou se vlastní
konečnost, již lze přesáhnout tvorbou. Jasně vyhraněný charakter lyrického
subjektu básně se formuje ve znovu a znovu obnovovaném sporu mezi „já“ a „oni
nebo tamti“. V tomto sporu nelze zaujímat jiná stanoviska než pro a proti,
ano, ano a ne, ne: „Já nejsem už / pro zrádné Ozvěny / Já pro Hlas jsem / pro
uši neucpané / pro zrcadla oblýskaných loktů / ne pro fraky“; „Nechci být masem vzduchu okolo / jak se to
líbí jim / nechci být kůlem vyhlášek / veřejným míněním / nechci být nápovědou
/ co polyká jen prach“. V básni napsané volným veršem, jehož melodie a
rytmus jsou diktovány váhou myšlenky, se jen zřídkakdy projeví tendence k pravidelnosti
rytmicko-melodického půdorysu veršů, a to tehdy, má li být dosaženo významové aktualizace,
větší důraznosti. Té se ovšem báseň přibližuje také silnou expresivitou
lexikálních prostředků a prudkými střety protichůdných významů v přenesených
vyjádřeních. Několikanásobné epiteton evokující hrůzu dosud živých vzpomínek na
válku- „byl čas přišitých hvězd / Mařenek zmařených / rozkopaných dětí“ –
přechází v přímé obvinění, jehož adresnost neztlumí, spíš zesílí „neosobní“
oni – „Podšívky“. Oni „ládují se a počítají /dělají … / jako by nebyla smrt“, „Bikini
dají do šlágrů“. Charakteristika „oněch“ se střídá s ostenzí, jakoby
ukázáním prstem: „Jen se na ně podívejte.“ zvláštní významovou vrstvu básně
vytváří její mravní a filosofický podtext. Filosofické pojmy v platnosti kategorií
stupňují významové napětí metafor, příznačně spojujících dvě jména – „Pták hlas
Pták svoboda Pták prostor“. Druhý
významový plán, který vzniká spojováním slov sémanticky protikladných ( v tzv.
filosofických metaforách – oxymórech), přispívá k monumentalizaci výpovědi,
k jakési až kosmické platnosti nejosobnějšího vyznání lyrického subjektu: „Proti
přitažlivosti zemské / do výšky volím pád / …/ a levou chci jen psát / tygra i
s beránkem.“ Pokoušet se o nemožné a „sám sebe psát / vytržen z Poezie“,
to znamená být si také vědom celé rozpornosti své existence a v tvorbě nacházet
sebe sama – být „nešťastně šťasten“, ne šťastně nešťasten.